Czy wiesz ile godzin dziennie spędzasz przed ekranem swojego telefonu? Większość z nas nie śledzi tych danych, ale mówi się o aktywności ekranu średnio od 8 do 10 godzin na dobę u przeciętnego użytkownika telefonu. Podczas każdej godziny bierzemy w dłoń nasz telefon średnio kilkanaście razy! Ponad połowa tego czasu, u dorosłego człowieka jest spędzana w mediach społecznościowych. Podczas godziny większość osób, średnio kilka razy sprawdza aktualizacje statusów znajomych i osób, które obserwują. Aktualnie największą popularność odnotowuje Instagram. Lubimy oglądać zdjęcia uśmiechniętych dzieci, piękne makijaże, wystawne życie celebrytów czując się nieco częścią ich świata. W mediach społecznościowych bardzo często szukamy też rozwiązania naszych problemów, porad w każdej dziedzinie i oczywiście też rozrywki. Dlaczego Ci to piszę? Bo to od Ciebie zależy jak Ty wykorzystasz swój czas. Możesz być w grupie osób, które konsumują treści, albo wśród tych, którzy przyciągają innych do siebie. Najpierw do swojego profilu, aby ostatecznie zamienić obserwujących w kupujących i aby niezależnie od aktualnej sytuacji epidemiologicznej, Twojego samopoczucia i pory roku zyskać przewagę nad konkurencją, pozyskiwać nowe klientki do Twojego biznesu i nawet w świecie online – po prostu zarabiać pieniądze!

Po kilku słowach wstępu, czas na konkrety!

Jako właścicielka salonu beauty nie zależnie od jego specyfiki wiesz jak ważne i wartościowe są:

  1. Stałe klientki, które są podstawą każdego biznesu.
  2. Dobre opinie o Twoich produktach i usługach, dzięki czemu drogą pantoflową Twój PR rośnie w siłę, a w konsekwencji możesz podnieść ceny i zarabiać więcej.
  3. Nowe klientki, które pojawiając się u progu Twojej firmy świadczą o jej rozwoju. 

Jeśli prowadzisz firmę już jakiś czas dokładnie wiesz o czym mówię. Jeśli brakuje Ci jednego, z tych trzech elementów czujesz frustrację i niepewność w sferze finansów. Warto więc zadbać o te elementy w sposób skuteczny, ale też systemowy, tak aby z radością i lekkością wykonywać swoją pracę bez obaw o opłacenie czynszu czy podatków. 

Pamiętasz jak wyglądał świat bez social mediów? Wiele z nas ma rozmyty obraz tego jak to było kiedyś. Tak bardzo się przyzwyczailiśmy, że cokolwiek jest nam potrzebne to szukamy tego w sieci, że ciężko sobie wyobrazić, że można żyć inaczej. Twoje klientki na pewno mają tak samo.

Co zazwyczaj robimy gdy szukamy jakiegoś specjalisty? Pytamy znajomych i nieznajomych w mediach społecznościowych! Przypomnij sobie ile razy sama tak robiłaś pisząc „kto poleci mi kogoś kto..” Instagram staje się więc źródłem rekomendacji dla nas i dla innych. 

Wiele z klientek przed przyjściem do salonu fryzjerskiego szuka idealnej fryzury i odcieniu w zasobach Instagrama. Pamiętasz ile razy widziałaś zrzut ekranu z czyjegoś profilu w telefonie u Twojej klientki przed farbowaniem gdy tłumaczyła Ci jaki efekt chciałaby osiągnąć na swojej głowie? To nie jest kwestia jedynie branży fryzjerskiej. Niezależnie od tego jaki salon prowadzisz masz moc, o której często zapominasz – MOC OBRAZU! Efekty Twojej pracy możesz z wielką łatwością jak w żadnej innej branży pokazać za pomocą zdjęć i filmów – pytanie na ile dzisiaj korzystasz z tego skutecznie i, co zrobić aby zacząć?

I. PLAN!

Żadne działania nie przynoszą tak dobrych efektów i tak szybkich jak te wykonywane według planu. W marketingu internetowym częściej używa się hasła „strategia marketingowa/sprzedażowa”, ale jest to jednym i tym samym. Jeśli wiesz jaki produkt/usługę chcesz sprzedać, w jakim czasie i kiedy dodawać posty to jesteś dużo dalej niż Twoja konkurencja, dzięki czemu możesz pozyskać nowe klientki do siebie, a aktualne zainteresować nowościami czy zwyczajnie przypomnieć im o wizycie! 

Wiele z Was pewnie na samą myśl ma już pustkę w głowie! Jednak pamiętaj, że zawsze możesz skorzystać z pomocy kogoś kto zajmuje się tematem na co dzień. Ty znasz się na swojej branży a ktoś inny na marketingu i krótka konsultacja w temacie potrafi wiele pomóc i rozjaśnić. 

Jeśli chcesz sama podjąć wyzwanie i utworzyć plan publikacji postów na Instagramie to pamiętaj o tym:

  • Co chcesz sprzedawać w danym tygodniu/miesiącu – określ dokładnie ilośc produktów/usług jakie pokażesz sowim klientkom,
  • Ile zdjęć/filmów chcesz opublikować podczas tygodnia/miesiąca – zaleca się publikację min. 1 dziennie instastory, oraz 3-4 postów w tygodniu, co wytrwalsi publikują posty – codziennie, ale nie jest to aż tak konieczne,
  • Kiedy chcesz publikować – sprawdź w statystykach Twojego konta kiedy klienci są najaktywniejsi u Ciebie – określ dni i godziny i publikuj właśnie wtedy! Nie sugeruj się żadnym guru z marketingu, opieraj się jedynie na tym, co działa u Ciebie a wtedy osiągniesz zdecydowanie lepsze efekty.
  • Przygotuj sobie treści z wyprzedzeniem – mając plan publikacji możesz spokojnie przygotować treści oraz dobrać zdjęcia nawet w jeden wieczór na cały miesiąc! Zaoszczędzisz sobie czasu i ze spokojem będziesz mogła popracować nad ich jakością, ale o tym później.
  • Wybierz listę hashtagów – określ jakie hashtagi będą odpowiednie pod treści, które zaplanowałaś, o tym jak je dobierać przeczytasz poniżej. 
  • PUBLIKUJ SYTEMATYCZNIE! Nie rób w planie zbyt wielkich odstępów między postami tak aby Twoje klientki nie zapomniały o Tobie w natłoku innych treści. 

II. ZDJĘCIA/FILMY

Pamiętasz o tym jak pisałam Ci o Twojej największej MOCY? To właśnie ten czas aby przywołać ją do tablicy. Twoja branża – beauty, to nieskończona kopalnia, której możesz czerpać jeśli wiesz jak. Oto kilka uniwersalnych zasad, których nigdy nie łam!

  1. Wszystkie zdjęcia, które publikujesz powinny być wyraźne i ostre – nie ma nic gorszego w świecie Instagrama jak zdjęcia, które odpychają od Twojego biznesu. 
  2. Używaj tej samej stylistyki – jeśli dodajesz filtry – korzystaj zawsze z takich samych, jeśli dodajesz ramki do zdjęć to niech to będzie jedna lub kilka konsekwentnie takich samych, jeśli dodajesz napisy na obrazie niech czcionka (wielkość, kolor i rodzaj) będzie konsekwentna w każdym poście. To działanie spowoduje lepszą rozpoznawalność Twojej marki gdyż nauczysz swoje klientki jak wyglądasz w sieci i po nie tak długim czasie będą wiedziały, że dany post jest właśnie Twój. 
  3. Kadruj zdjęcia! Jeśli chcesz pokazać stylizację paznokci, to nie publikuj całej postaci, bo oglądający nie wie, co jest ważne. Fotografując fryzurę nie pokazuj połowy salonu w tle i innych osób poza klientkom. 
  4. Pokazuj efekty! Najlepsze są zawsze: zdjęcia przed i po, zadowolonych klientek, zdjęcia ludzi, zdjęcia samych efektów tak aby bez wątpienia było jasne, co osiągnie klientka po skorzystaniu z Twojej usługi czy zakupu produktu. 

III. HASHTAGI

Największa bolączka i niedoceniony sprzymierzeniec Instagrama. Dzięki hashtagom powiększasz zupełnie bezpłatnie zasięg swojego posta, a tym samym docierasz do potencjalnych Twoich klientek. Nie po każdym poście otrzymasz od razu tysiąc nowych obserwujących Cię osób, i dwieście wiadomości chociaż życzę Ci tego z całego serca. Jednak przy systematycznej publikacji i byciu konsekwentnym w używaniu hastagów będziesz mogła przebić się wreszcie przez inne treści do tych klientek, do których chcesz. Oto kilka zasad, o których pamiętaj:

  1. Bądź konsekwentna – staraj się używać tych samych hastagów, w większości postów, które publikujesz. Dzięki temu Instagram doceni Twoje działania pozycjonowaniem Cię w liście proponowanych postów u osób, które nie obserwują Twojego profilu. 
  2. Oznaczaj lokalizację – skupiaj się na niedalekiej okolicy swojego salonu. W poście oznacz miejsce, conajmniej miejscowość, oraz używaj hastagów, które używają Twoje klientki. Mieszkając we Wrocławiu wszyscy używają też hashtaga WROCLOVE. A jak to jest u Ciebie? Dowiedz się czego szukają i jak oznaczają się inni w Twojej okolicy, aby mogli znaleźć dzięki temu Ciebie i Twój salon. 
  3. Pamiętaj o tym, że jesteś polką! – używanie hashtagu hair, czy nails kusi, ale! Używając dużych hashtagów (ponad milionowa ilość postów, która się kryje pod nim) tak na prawdę osiągasz odwrotny efekt! Twój post gubi się w śród innych gdyż i tak na pierwszym miejscu wyświetlają się zdjęcia osób, które mają większą społeczność niż Ty. Używanie obcojęzycznych hashtagów powoduje też dotarcie do obcojęzycznego odbiorcy, a on raczej nie zawita do Twojego salonu. W zamian używaj mniejszych hastagów i w języku polskim. Może nie osiągniesz 10 tys. wyświetleń w dzień, ale przynajmniej Twój post zobaczą osoby, które mają szansę być realnymi klientami, które zostawią u Ciebie pieniądze. 

IV. Instatory.

To rewelacyjne narzędzie, dzięki któremu pokażesz siebie – właścicielkę salonu, swoich pracowników, swój lifestyle, swoje wnętrza i backstage Twojej pracy. To rzeczy, które powinnaś publikować poza realizacjami i efektami klientów. To miejsce gdzie koniecznie udostępniaj zdjęcia, na których Cię oznaczają, doceniają i dziękują. Nic bardziej nie przekona nowych osób, do przyjścia właśnie do Ciebie jak właśnie INSTASTORY. Potraktuj tą przestrzeń jako autentyczne spotkanie z klientkom. Publikuj codziennie aby przypominać o sobie tym, którzy już Cię obserwują. Dzięki temu algorytmy polubią Cię bardziej niż klientki!

NA KONIEC:

Nigdy, ale to nigdy nie zniechęcaj się! Efekty od razu nie przyjdą, ale po czasie. Włożona praca w te działania i potraktowanie Instagrama „na serio” zaowocuje – sprawdź sama!